Hoe op sterkte gebaseerd onderwijs leerlingen in het autismespectrum kan helpen

21 Apr 2021

Hoe op sterkte gebaseerd onderwijs leerlingen in het autismespectrum kan helpen

Ik ben een 24-jarige die autistisch is. Ik gebruik de hoofdletter A om dit te omschrijven als mijn identiteit en de manier waarop ik de wereld zie. Ik ben ook een afgestudeerde student gedragswetenschappen en een afgestudeerde opvoeder voor jonge kinderen. Ik publiceer een reeks artikelen over autisme en op kracht gebaseerd onderwijs. Dit is de eerste in mijn serie.

Hier zijn een paar manieren waarop we ons onderwijs kunnen aanpassen om effectief te profiteren van de sterke punten van een persoon met ASS.

"Door te veranderen van een gebrekkige oriëntatie op een diversiteitsperspectief waarbinnen studenten met leerverschillen kunnen leren op basis van hun sterke punten in plaats van hun zwakke punten, kunnen we deze studenten helpen te worden wie ze werkelijk bedoeld zijn. "

Ik baseer dit schrijven op mijn persoonlijke ervaring als persoon met ASS en als afgestudeerde student autisme en gedragswetenschappen.

Houd de omgeving georganiseerd zodat afleiding wordt beperkt

Als autistisch kind met sensorische integratiestoornissen, voorgrond en achtergrond kwamen voor mij samen in mijn vroege schooljaren. Een auto die voorbijreed, een kind dat door de kamer fluisterde, de zon die achter een wolk ging, het geluid van krijt op het bord kregen allemaal dezelfde status als de les. Maar als ik gefocust was, besteedde ik veel aandacht aan details. Baron-Cohen stelt dat dit een veelvoorkomend kenmerk is van autistische kinderen. Om gericht leren te vergemakkelijken, verdeelde mijn leraar mijn eigen georganiseerde hoekje van de kamer, weg van het raam gericht, waar ik een koptelefoon droeg om vreemde geluiden weg te filteren.

Gebruik technologie indien beschikbaar

Sociale vaardigheden en onderwijscurriculum kunnen worden ondersteund door middel van videogames en technologie. Dit is niet alleen een zeer boeiend medium voor veel autistische kinderen, het geeft ook een gevoel van empowerment in een wereld waarin men zich overweldigd en machteloos voelt. Ik had een rijk receptief vocabulaire maar geen expressief vocabulaire tot de leeftijd van 6 jaar. Maar ik kon de expressie beheersen door de knoppen van deze prachtige 'pratende machines' te bedienen (zoals ik ze zag). Sociale verhalen worden ook boeiend en hetzelfde verhaal / dezelfde stem / hetzelfde beeld kan worden herhaald, waarbij repetitief gedrag in zijn voordeel wordt gebruikt als een positief patroon. Ik denk dat het ook belangrijk is om het individu met ass sociale ondersteuning te bieden om hun sterke punten meer merkbaar te maken voor anderen. Zelfrespect wordt opgebouwd als iemands sterke punten worden erkend door anderen en als percepties van "tekort" en "mislukking" worden vervangen door die van potentieel.

Sociale verhalen met behulp van een medium dat de sterke punten / interesses van de neurodivergente persoon benadrukt

Sociale verhalen kunnen op een aantal creatieve manieren worden gefaciliteerd met behulp van verschillende kunstvormen, spel en technologie, en kunnen worden gedeeld met leeftijdsgenoten en familie. Ik leerde pro-sociaal omdraaien door middel van muziek. Dit was mijn kracht. Ik vond het leuk om deel te nemen aan call-and-response-oefeningen waarin een ritmepatroon werd gespeeld en ik een ritmische respons teruggaf. Later kreeg ik de kans om te leiden en de leraar reageerde. Ik kon niet praten, maar ik kon melodieuze geluiden maken en deze werden gevierd.

Happé en Vital stellen dat veel mensen met autisme talent en originaliteit in de creatieve kunsten kunnen tonen. Brown et. al. bestudeerde musici met een perfecte toonhoogte en stelde voor dat mensen met ASS een muzikaal talent aan de dag legden, misschien als gevolg van hun 'gedetailleerd gerichte cognitieve stijl'. Deze creatieve kunsten kunnen worden gebruikt als een leermiddel en ook voor hun eigen intrinsieke waarde.

Peer-bemiddelde instructie en peer-mentorschap

Veel scholen creëren een 'buddy-systeem' binnen de mainstream. Als autistisch kind had ik zes jaar lang dezelfde peer buddy-instructeur die me ondersteunde in alfabetisering. Hij was mijn peer-mentor en ik kreeg enorm veel zelfvertrouwen toen hij mijn successen vierde. Hij modelleerde ook sociale interactie. Vaak vallen sterke punten meer op voor anderen wanneer zo'n peer de ervaring deelt en viert.