We zouden allemaal 'luid ouderschap' moeten zijn op het werk - hier is hoe dat eruit ziet
20 Apr 2021
Weet je nog dat je in pre-pandemische tijden vroeg ophield met werken, zodat je de vakantieshow van je kind op school kon zien? En hoe zit het met vorige week, toen je je kind ploegde met M & M's en Paw Patrol zodat ze stil zou blijven tijdens je Zoom-bijeenkomst? Verschillende tijden, hetzelfde probleem - ouders doen er alles aan om bewijs te verbergen dat hun kinderen aan het werk zijn. En dit is ernstig problematisch - voor ouders, voor kinderen en zelfs voor de bedrijven zelf. Lorna Borenstein, expert op het gebied van welzijn op de werkplek en auteur van het nieuwe boek It’s Personal: The Business Case for Caring, stelt dat we moeten beginnen met 'ouderschap luidruchtig'. En eerlijk gezegd? Ze heeft gelijk.
Wat betekent "luid ouderschap"?
Simpel gezegd, luid ouderschap is het feit dat je het feit dat je een ouder bent niet verbergt voor collega's, werknemers of leidinggevenden . "Het betekent dat je je niet hoeft te schamen voor het hebben van kinderen om voor te zorgen, en in feite trots moet zijn op de manieren waarop ouder zijn je beter maakt in je werk", zegt Borenstein. "Het betekent openlijk praten over je kinderen, hoe ze je leven beïnvloeden - zowel het negatieve als het positieve - en interesse tonen in andere ouders die deze gedeelde ervaring hebben." Met andere woorden, wees de volgende keer dat je te laat bent voor een werkvergadering, in plaats van je wifi of je woon-werkverkeer de schuld te geven, eerlijk te zijn over het feit dat je 7-jarige hulp nodig had bij het inloggen op haar breakout-sessie of om haar te vinden schoolspullen. Of laten we zeggen dat een collega om 17.00 uur instelt. vergadering op uw agenda, zou het ouderschap luidruchtig zeggen: "Het spijt me, maar ik moet het diner voor mijn kind op dat moment klaarmaken - kunt u eerder afspreken?"
Waarom is het belangrijk dat moeders ouders luidruchtig zijn?
"Vooral moeders schamen zich vaak als ze erover praten dat ze ouders zijn", vertelt Borenstein. "Ze denken dat het hun geloofwaardigheid zal ondermijnen, en in feite hebben ze het niet mis: een recente studie van Bright Horizons toonde aan dat 41 procent van de organisaties moeders als minder toegewijd beschouwt, en 72 procent van zowel werkende moeders als vaders is het erover eens dat vrouwen dat zijn. gestraft in hun carrière voor het starten van een gezin, terwijl mannen dat niet zijn. " Nou, dat is ... teleurstellend. De enige manier waarop dingen zullen veranderen, betoogt Borenstein, is als moeders luid gaan opvoeden en elkaar aanmoedigen hetzelfde te doen.
Interessant genoeg onthulde diezelfde studie dat de overgrote meerderheid (85 procent) van de ondervraagden is het ermee eens dat moeder zijn vrouwen helpt zich voor te bereiden op de uitdagingen waarmee ze als bedrijfsleiders zullen worden geconfronteerd, en 84 procent gelooft dat moeders in leidinggevende functies een bedrijf succesvoller zullen maken. En andere onderzoeken bevestigen dat moeders inderdaad productiever zijn op het werk dan hun kinderloze leeftijdsgenoten. (Want als je een gevecht tussen broers en zussen kunt als scheidsrechter, lunchpakketten kunt klaarmaken en die kronkelige mensen de deur uit kunt krijgen voordat de meeste mensen hun ochtendkoffie hebben gezet, dan weet je het een en ander over multi-tasking en tijdmanagement.)
Hoe ziet ouderschap er luidruchtig uit?
Dankzij het afgelopen jaar van lockdowns is het voor ouders verdomd onmogelijk geweest om hun dagelijkse opvoedingsstrijd te verbergen. (Bestand onder uw telefonische vergadering dat wordt onderbroken door een peuter die om meer melk vraagt.) 'Als dit gebeurt, is ons eerste instinct misschien dat we ons schamen en ons verontschuldigen. Luid opvoeden betekent die gevoelens van schaamte onderdrukken en in plaats daarvan het rommelige leven van een werkende ouder omarmen, openlijk erkennen dat je kinderen dichtbij zijn en dat ze iets van je nodig hebben, ”vertelt Borenstein ons. "Een andere manier zou zijn om eerlijk met collega's of werknemers te praten over de moeilijkheden van virtueel onderwijs terwijl je thuis werkt." Of eerlijk zijn over de redenen waarom je een vergadering moet afzeggen - bijvoorbeeld omdat je thuis een ziek kind hebt dat moet worden verzorgd. Wat de situatie ook is, openheid en transparantie zijn de sleutelwoorden.
Hoe kunnen senior leiders luidruchtig ouderschap aanmoedigen op het werk?
“Het is vooral belangrijk voor mannen en vrouwen in senior leidinggevende posities om luid te werk, omdat het de toon zet voor de hele organisatie en anderen het groene licht geeft om open en eerlijk te zijn over de worstelingen die voortkomen uit een werkende ouder ”, zegt Borenstein. Senior leiders moeten het goede voorbeeld geven, wat anderen toestemming geeft om luidruchtig ouders te zijn. Ze kunnen het ouderschap op het werk ook aanmoedigen door aanpassingen te maken zodat het gemakkelijker wordt voor werkende ouders om te slagen (denk aan: flexibele werkschema's, de mogelijkheid om vanuit huis te werken wanneer dat nodig is, kinderopvangstoeslagen, enz.).
Wat levert het bedrijf het op?
Als een organisatie ouderschap niet luidruchtig heeft omarmd en senior leiders geen interesse tonen in de persoonlijke behoeften van hun werknemers, lopen ze het risico werknemers te verliezen aan andere bedrijven die beter hun hele leven ondersteunen. En dit kan zeer kostbaar zijn voor werkgevers - de kosten voor het vervangen van een werknemer bedragen ergens tussen de 33 procent en zelfs twee keer hun jaarsalaris als je rekening houdt met de kosten van productiviteitsverlies, het invullen van de vacante positie, onboarding en oriëntatie. "Zoals ik eerder al zei, zijn er tal van statistieken die laten zien hoe werkende ouders, en met name moeders, geweldige werknemers zijn, dus het is echt nuttig voor werkgevers om te doen wat nodig is om ze gelukkig te maken. Dat betekent het creëren van een psychologisch veilige werkomgeving waar ze het gevoel hebben dat ze luid kunnen ouderschap en hun authentieke zelf kunnen zijn. ”
Hoor hier. Excuseer ons nu, we tekenen af voor een hangry-peuter.
GERELATEERD: Waarom meer bedrijven nu ‘Returnships’ moeten omarmen